Kina: edhe më tej një test për politikën e jashtme të BE-së

Analizë speciale për Portalb.mk nga Malinka Ristevska Jordanova, Instituti për Politika Evropiane.

Malinka Ristevska Jordanova, foto nga arkivi personal

Vizita e fundit e presidentit francez Makron dhe presidentes së Komisionit evropian Fon Der Lajen në Kinë duhej të jenë tregues të unitetit të politikës së jashtme të BE-së. Pas vizitës, shumica e analistëve pajtohen se rezultatet janë pikërisht të kundërta. Edhe në mënyrë protokollare por edhe thelbësore, përfaqësuesit e BE-së dhe të Francës në Kinë patën trajtim të ndryshëm. Vizita burrështetase e Makronit ishte shumë më e pasur dhe fitoi më shumë vëmendje nga kinezët. Në publikun kinez u paraqitën dy portrete – kryetarja e Komisionit evropian si figurë pro-amerikane dhe presidenti francez – si lider i interesuar fuqishëm për bashkëpunim me Kinën. Nga takimet në nivel BE-Kinë nuk pati asnjë dokument të përbashkët, ndërsa takimi Francezo-Kinez u kurorëzua me një Deklaratë të gjatë të përbashkët të dy presidentëve, e cila lajmëron aktivitete konkrete në shumë fusha bashkëpunimi – nga dialogu politik, nëpërmjet bashkëpunimit ekonomik – deri te kultura dhe sporti.

Tre çështje kyçe mund të nxirren nga takimet e kryesisë BE/Francë – Kinë: roli kinez në zgjidhjen e luftës Ruso-Ukrainase, marrëdhëniet midis BE-së dhe Kinës dhe BE-së dhe Francës – në mënyrë bilaterale në skenën globale, si dhe çështja e Taivanit.

Qëllimi kryesor i vizitës së palës evropiane ishte që Kina të nxitet që të jetë më aktive në bindjen e Rusisë që ti japë epilog konfliktit në Ukrainë. Kjo ishte veçanërisht me rëndësi, duke pasur parasysh vizitën e fundit të presidentit kinez Shi Xhinping në Rusi, e interpretuar në publikun perëndimor si mbështetje për Putinin. Në prononcimin para vizitës në think-than qendrën e Brukselit për politikë evropianë (QPE), fon der Lajen deklaroi se faktori kyç për marrëdhëniet midis BE-së dhe Kinës do të jetë “si do të sillet Kina në vazhdim ndaj “Luftës së Putinit”. Ajo e përsëriti pritshmërinë që Kina të mos i dërgojë Rusisë pajisje luftarake – gjë që analistët e interpretojnë si një “vijë të kuqe”. Në njoftimin zyrtar kinez pas takimit trilateral të kryesive theksohet se “Kriza e Ukrainës nuk është çështje midis Kinës dhe BE-së” dhe se Kina do të vazhdojë të angazhohet për negociata paqësore, duke përfshirë edhe mundësinë që të jetë lehtësuese e tyre.

Për BE-në (sipas dokumentit zyrtar “Kompasi strategjik”), Kina është “partner ekonomik, konkurrent ekonomik dhe rival sistemor”. Sjellja e BE-së ndaj Kinës në vitet e kaluara ka shënuar dilemën “veçim” ose “zvogëlim i rrezikut” (“de-coupling” versus “de risking”). Fon der Lajen e quajti qasjen “zvogëlim i rrezikut nëpërmjet diplomacisë”. Ajo kërkon që të ulet asimetria në marrëdhëniet tregtare ndërmjet tyre, dhe Kina ti ndërpresë masat të cilat, sipas BE-së, e pamundësojnë konkurrencën e lirë. Përndryshe, deficiti tregtar i BE-së me Kinën në dekadën e fundit është rritur për tre herë. Është e pamundur të fshihen dallimet midis shteteve anëtare të BE-së në ashpërsinë e qasjes ndaj Kinës – disa janë më të kujdesshëm për shkak të lidhshmërisë së tyre më të lartë ekonomike dhe varshmërisë në zinxhirët e prodhimit nga produktet kineze (si Gjermania), ndërsa të tjerë janë më të ashpër.

Menjëherë pas vizitës, e cila ishte njëkohësisht me stërvitjet ushtarake në afërsi të Tajvanit, më zëshëm jehoi deklarata e presidentit francez Makron se “Evropa nuk duhet të jetë vasal i marrëdhënieve midis SHBA-së dhe Kinës”, e cila shkaktoi një sërë reagimesh nga të dy anët e Atlantikut. Makron paralajmëroi se nëse BE-ja lejon që të tërhiqet në një krizë që nuk është e saj, kjo do të jetë në dëm të arritjes së autonomisë strategjike të BE-së koncept që ai e promovonte gjatë presidencës franceze të BE-së. Sipas Makronit, përshkallëzimi i problemit të Taivanit nuk është në interes të Evropës. Ky qëndrim hasi kritika të zjarrta nga ana e përfaqësuesve për forcim të partneritetit transatlantik. Sipas tyre, koncepti i ekonomisë strategjike tashmë është i vjetruar, nën dritën e situatës së re gjeo-politike.

Lajm pozitiv mund të jetë njoftimi për rifillimi e Dialogut në nivel të lartë midis BE-së dhe Kinës mbi çështjet ekonomike dhe tregtare, përkrah dialogut tashmë të rifilluar për të drejtat e njeriut. Si pozitive mund të vlerësohet edhe pëlqimi për bashkëpunim të mëtutjeshëm mbi çështje globale dhe arritja e marrëveshjeve ndërkombëtare – si për shembull në fushën klimatike. Mirëpo, kjo nuk është e mjaftueshme që të “mbulohen” dallimet jo vetëm ndërmjet nikoqirit dhe vizitorëve, por edhe ndërmjet vetë vizitorëve. Me sa duket tejkalimi i dallimeve brenda vetë BE-së është i domosdoshëm, sepse gjithnjë e më të shpeshta janë paralajmërimet se BE-ja nuk mund të përballojë gjeopolitikisht “ndarje” të njëkohshme edhe nga Rusia edhe nga Kina.

Bashkimi Evropian (BE)Emanuel Makron (Emmanuel Macron)EvropaKinaMalinka Ristevska JordanovaUrsulla fon der Llajen (Ursula von der Leyen)
Comments (0)
Add Comment