fbpx

Fundi i një epoke autokratike? Qeveria e re legjitime e Bullgarisë

Viti 2021 shënoi fundin e pjesëmarrjes së Bojko Borisovit në ekzekutivin e Bullgarisë, si dhe dominimin e tij mbi parlamentin e vendit. Megjithatë, a u çmontua autokracia e Borisovit? Larg asaj!

Shkruan: Radosveta Vassileva

Këtë vit Bullgaria zhvilloi tri palë zgjedhjesh parlamentare. Vetëm pas zgjedhjeve të treta parlamentare në nëntor të vitit 2021, shumica e re heterogjene ishte në gjendje të gjente një bazë të përbashkët dhe më në fund të binte dakord për një qeveri koalicioni pa pjesëmarrjen e Borisov. Më 13 dhjetor 2021, Asambleja Kombëtare e tanishme e 47-të zgjodhi një kabinet të udhëhequr nga Kiril Petkov, lider i partisë së sapoformuar Produlzhavame promyanata (Do të vazhdojmë ndryshimin; PP), kabinet i përbërë nga partnerë të gjallë, por jo të ngjarë – Ka njerëz të tillë (ITN ), koalicioni i Bullgarisë Demokratike (DB) dhe Partia Socialiste Bullgare (BSP).

Deri në çfarë mase ky koalicion i të gjitha ngjyrave të spektrit politik do të jetë në gjendje të mbijetojë dallimet e tyre dhe të qëndrojë së bashku, tashmë është një pyetje sfiduese për t’iu përgjigjur. Më e rëndësishmja, ndërsa këto parti duken entuziaste dhe dërgojnë mesazhe optimiste për publikun, është e paqartë se sa të përgatitura janë për të shkatërruar makinën e terrorit (Zyrën pa kontroll të Prokurorisë; gjykatat e varura politikisht; dhe një komision kundër korrupsionit që mbron korrupsionin), të ndërtuar nga partia GERB e Borisovit dhe aleatëve të saj e cila është ende nën kontrollin e kësaj të fundit.

Kohë të trazuara (turbulente)

Në vitin 2020, në Bullgari u zhvilluan protesta masive kundër korrupsionit të shfrenuar dhe shpërfilljes së shtetit të së drejtës nga qeveria e tretë e Bojko Borisov dhe Prokurori i Përgjithshëm Ivan Geshev, i cili nga shumë njerëz perceptohet si një kukull e Borisovit dhe aleatëve të tij. Këto protesta zgjuan disa media ndërkombëtare dhe institucione të Bashkimit Evropian (BE) të cilat më në fund pranuan gjendjen e rëndë të punëve në Bullgari. Media më me ndikim në Bruksel, Politico, e quajti hapur Bullgarinë ‘një shtet mafioz’.

Parlamenti i BE-së nxori një rezolutë të fuqishme kundër mangësive të sundimit të ligjit në vend. Ndër vëzhgimet e tij kritike, Parlamenti i BE-së vuri në dukje ‘keqardhjen’ e tij që “zhvillimet në Bullgari kanë çuar në një përkeqësim të konsiderueshëm në respektimin e parimeve të sundimit të ligjit, demokracisë dhe të drejtave themelore, duke përfshirë pavarësinë e gjyqësorit, ndarjen e pushteteve, luftën kundër korrupsionit dhe lirinë e medias”. Megjithatë, pavarësisht presionit publik lokal dhe ndërkombëtar, qeveria e Borisov dhe Ivan Geshev refuzuan me kokëfortësi të jepnin dorëheqjen.

Partia GERB e Borisovit u përgatit për zgjedhjet e rregullta parlamentare në mars të vitit 2021. Megjithatë, kjo ishte kur mori goditjen e parë të ashpër nga votuesit bullgarë – ndërkohë që doli e para, tre parti opozitare që nuk kishin qenë pjesë e parlamentit të mëparshëm (ITN, DB dhe Stand Up! Mafia Out!) hynë gjithashtu në parlament dhe ia pamundësuan Borisovit formimin e një qeverie. Mjerisht, këto parti opozitare nuk kishin 121 mandatet e nevojshme parlamentare për të zgjedhur kabinetin e tyre, kështu që Presidenti Rumen Radev emëroi një qeveri të përkohshme dhe Bullgaria iu drejtua një palë zgjedhjesh të parakohshme në korrik të vitit 2021.

Në këto zgjedhje, Borisov mori një shuplakë edhe më të madhe pasi partia e tij GERB doli e dyta, por këtë herë partitë opozitare u grindën nga ambiciet dhe mosmarrëveshjet e tyre dhe nuk arritën të emërojnë një kabinet. Presidenti Radev u detyrua të emërojë një qeveri të re të përkohshme dhe të caktojë një palë zgjedhjesh të reja të parakohshme parlamentare në nëntor të vitit 2021, kur ai vetë po planifikonte të kandidonte për një rizgjedhje në zgjedhjet e rregullta presidenciale të këtij viti.

Një nëntor për t’u mbajtur mend

Zgjedhjet parlamentare dhe presidenciale në muajin nëntor i dhanë fund agonisë së pritjes kur partia GERB e Borisov do të shkarkohej nga ekzekutivi për një të ardhme më të ndritshme. Presidenti Radev fitoi bindshëm raundin e dytë të zgjedhjeve presidenciale kundër kandidatit të partisë GERB, Anastas Gerdjikov me një diferencë mbresëlënëse prej 34,92%. Ky ishte një lehtësim i madh për shoqërinë civile të Bullgarisë – nëse vendi drejtohet për zgjedhje të parakohshme parlamentare në një të ardhme të afërt, një qeveri e përkohshme do të emërohej pikërisht nga Radev. Kjo do të pengonte partinë GERB të përpiqej të rifitojë energjinë nga prapavija.

Më e rëndësishmja, zgjedhjet parlamentare, të cilat u zhvilluan më 14 nëntor 2021, u fituan nga partia PP e cila u formua pak para zgjedhjeve të nëntorit nga dy ministra në qeverinë e parë të përkohshme që presidenti Radev kishte emëruar këtë vit – Kiril Petkov dhe Assen Vassilev. Megjithatë, duke qenë se ata fituan vetëm 25.67% të votave, ishte e qartë se përpara nesh do të kishte një proces të vështirë negociatash. Partia PP i zgjati dorën të gjithëve, përveç partisë GERB, aleatit të tyre prapa perdes DPS dhe partisë së re të ekstremit të djathtë Vuzrazhdane (Rilindja). Ata e gjetën veten në bisedime me partitë që kanë dallime dhe konflikte të thella politike mes njëra-tjetrës:

  • BSP (socialistë, trashëgimtarë e Partisë Komuniste Bullgare);
  • Koalicioni DB, i cili tashmë është një përzierje mbresëlënëse e të gjelbërve (Lëvizja e Gjelbër), e djathta (Demokratët për një Bullgari të Fortë) dhe një parti që prezantohet si e qendrës së djathtë, por zakonisht dërgon mesazhe majtiste (Po, Bullgaria!);
  • ITN (partia populiste e Slavi Trifonov, e cila është e vështirë të vendoset në spektrin tradicional politik, sepse, në varësi të temës, politikat e tyre ndryshojnë shumë).

Me fjalë të tjera, partia PP kishte një detyrë madhështore – ata duhej të bindnin njerëzit që normalisht as nuk komunikojnë siç duhet me njëri-tjetrin që të bien dakord për një kabinet të përbashkët në emër të çmontimit të autokracisë së Borisov.

Një fillim i ngadaltë por premtues

Partia PP i befasoi qytetarët bullgarë me një përpjekje për një transparencë më të madhe që Bullgarisë i mungonte dëshpërimisht. Së pari, një pjesë e negociatave të tyre për një kabinet u transmetuan drejtpërdrejt sipas një orari të paralajmëruar paraprakisht. Së dyti, partia PP këmbënguli që marrëveshja e koalicionit të jetë e përpiluar me shkrim. Marrëveshja dhe bashkëngjitjet e saj janë postuar në internet për t’i parë kushdo. Nga ana negative, Marrëveshja është jashtëzakonisht e shkurtër, e paqartë dhe plot mendime të dëshiruara. Nga ana pozitive, Marrëveshja përmban disa elementë që dëshmojnë një synim për reforma. Është Aneksi 19 i saj e cila përcakton iniciativat legjislative që do të ndërmerren. Një vështrim i shpejtë tregon se këto synojnë zgjidhjen e çështjeve të kahershme në Bullgari, si reformimi i institucioneve që tradicionalisht zbardhin politikanët e korruptuar dhe ngacmojnë kundërshtarët e papërshtatshëm të regjimit të Borisovit – Prokuroria, Komisioni kundër Korrupsionit, Gjykatat e Specializuara Penale, etj.

Meqenëse po shkruaj për audiencën maqedonase, duhet theksuar se disa nga Anekset e tjera të Marrëveshjes kanë të bëjnë me marrëdhëniet bullgaro-maqedonase. Aneksi 4 për ‘Transportin’ parashikon zhvillimin e lidhjeve të transportit midis Bullgarisë dhe Maqedonisë, Aneksi 12 për ‘Zhvillimin Rajonal’ parashikon zhvillimin e lidhjes hekurudhore midis Bullgarisë dhe Maqedonisë, dhe Aneksi 18 për ‘Marrëdhëniet Ndërkombëtare’ përmban detaje të gjata, por të paqarta për të ardhmen e marrëdhënieve bullgaro-maqedonase. Për këtë të fundit, është e qartë se partitë e koalicionit po ecnin mbi lëvozhgën e vezëve dhe u përpoqën të qetësonin të gjitha segmentet e shoqërisë bullgare. Mund të thuhet me siguri se çështja e vetos famëkeqe për anëtarësimin e Maqedonisë në BE është një patate e nxehtë me të cilën qeveria e re po heziton ta zgjidhë shpejt.

Shumë herët për të festuar

Ndërsa ka shumë arsye për optimizëm – kryesorja është se autokracia e Borisovit ka filluar të shkërmoqet – por është shumë herët për të festuar fundin e një epoke autokratike. Tre qeveritë e Borisovit i kanë shkaktuar dëme të jashtëzakonshme Bullgarisë përmes korrupsionit të shfrenuar, reformave që komprometojnë sundimin e ligjit dhe krijimit të institucioneve që synojnë mbrojtjen e statukuosë. Shpërbërja e një shteti “Frankenstate” të tillë kërkon guxim, njohuri, durim dhe këmbëngulje, por edhe vetëdije se Borisov dhe rrethi i tij nuk luajnë drejtë dhe mund të përdorin metoda pas shpine për të parandaluar dhe penguar reformat, siç janë pazaret faustiane.

Qeveria aktuale e Kiril Petkov ka një potencial për të bërë histori, por vetëm e ardhmja do të tregojë nëse ka paketën e plotë për të përballuar sfidën dhe për t’iu përgjigjur pritshmërive të publikut për reformat. Në këtë këndvështrim, tre muajt e ardhshëm do të jenë vendimtar sepse do të demonstrojnë nëse koalicioni është në gjendje të përmbushë premtimet e tij afatshkurtra. The new Ministrja e re e Drejtësisë Nadezhda Jordanova ka prezantuar një program ambicioz që synon të largojë nga detyra dy persona kyç të pushtetit autokratik të Borisovit në muajt e ardhshëm – Prokurorin e Përgjithshëm Ivan Geshev kundër të cilit qytetarët protestuan për muaj të tërë dhe kreun e Komisionit kundër Korrupsionit Sotir Tsatsarov i cili më parë ka shërbyer si Prokuror i Përgjithshëm dhe që kishte emëruar Geshev në postin aktual. Nëse ministrja Jordanova do të jetë e suksesshme në këtë detyrë, koalicioni me siguri do të fitojë popullaritet edhe më të madh në shoqërinë civile dhe do të dëshmojë se di jo vetëm të flasë, por edhe të ecë përpara dhe të veprojë.

“Mos i numëroni pulat tuaja para se të çelin” është një proverb tradicional anglez që ka një ekuivalent të drejtpërdrejtë në gjuhën bullgare – “Pulat duhet të numërohen në shtator”. Ironikisht, mund të dyshohet se deri në shtator 2022 do të ketë qartësi më të mirë nëse kjo qeveri e re do të zgjasë vërtet për shkak të reformave të saj të suksesshme që synojnë promovimin e shtetit të së drejtës ose Bullgaria do të shkojë sërish drejt zgjedhjeve të reja të parakohshme parlamentare.

Lajme të ngjashme

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button