E qeshura që çarmatosi perënditë
Në një studim mbi dukuritë atipike të veprës së Dritëro Agollit, profesor Shaban Sinani thotë: Shkruar në kushtet e një shoqërie rreptësisht të kontrolluar, për t’u lexuar, si çdo letërsi tjetër, edhe në kushtet e shoqërisë së hapur, letërsia e realizmit socialist nuk mund t’i shmanget pyetjes nëse brenda saj ka njerëz të vërtetë, që zhvillohen në mënyrë të pavarur prej ideologjisë sunduese.
Por, sado e shtruar që në kapërcyell sistemesh, pyetja e profesorit të njohur nuk e ka marë akoma përgjigjen e plotë, sepse disa studiues të letërsisë vazhdojnë t’i qasen asaj me gjykime të errësuara jashtëletrare, duke i barazuar krijuesit mediokër me shkrimtarët me autoritet ndërkombëtar, madje duke i konsideruar këta të fundit si inspirues të dogmave të realizmit socialist.
Natyrisht, askush nuk e mohon të dhënën se, në tërësinë e saj, metoda e realizmit socialist ka qenë direktivë e indoktrinuar pushtetare, që artin e shihte në funksion të armës ideologjike, metodë që favorizoi autorët e partishëm dhe konformistë me mungesë të theksuar talenti, skribomanët që e shfrytëzuan atë si mburojë të shterpësisë. Nuk e mohon kush as të vërtetën se, asokohe, në ballë të luftës me armiqtë e sistemit pati shkrimtarë që me ekspertiza policore çuan pa pikë faji para xhelatëve poetë të rinj si: Vilson Blloshmi, Genc Leka, Havzi Nela… Megjithatë, duhet pranuar se pati dhe krijues që nuk e përfillën artin pragmatik të imponuar nga lart. Sigurisht, pati dhe disidencë estetike nëpërmjet veprave si Përbindëshi apo Shkëlqimi dhe rënia e shokut Zylo, të sfidantëve të kornizave të ngushta të krijimtarisë , gjë që është vërejtur me kohë edhe prej kritikës perëndimore.
*
Romani Shkëlqimi dhe rënia e shokut Zylo u botua në vitin 1973, në kohën kur arti kërkonte me ankth makanizmat shprangosës prej çmendurisë së pragmatizmit që mbahej në këmbë nga mizëria e shkrimtarëve, kritikëve dhe studiuesve obortarë, kësaj pararoje të devotshme të luftës së klasave dhe revolucionit të përçudnuar kulturor, të ngritur mbi fatkeqësi krijuesish të njëmendtë, të cilët, sa herë e gjenin udhën e shmangies së shabloneve të imponuara, detyroheshin t’u përgjigjen me autokritika fletë-rrufeve të mashave pushtetare.
Këto pra qenë rrethanat në të cilat u botua romani i Dritëroit, me një çift interesant heronjsh letrarë (shefin dhe vartësin e tij), të cilin akademik Ali Aliu e krahason me çiftin monumental të letërsisë botërore – Don Kishotin dhe Sanço Pançon e Servantesit…
Për njohësit e stalinizmit shqiptar mbetet i pasqarueshëm guximi i autorit, i cili pikërisht në fazën e forcimit të voluntarizmit, nëpërmjet kuadrove të kulturës masive, të ngarkuar për disiplinimin e artit, vuri në lojë parësinë e shtetit, i ndërgjegjshëm se mund ta rrezikojë seriozisht vetveten. Ngritja e tij e hapur kundër zhdanovizmit, eliminon dilemat e lexuesve rreth përvjedhjeve rastësore të goditjeve me të cilat autori e përçmon pushtetin e ngritur mbi mekanizma dhune. Të vetmen gjë që bëri për të shmangur persekutimin e frikshëm, është goditja me këste e ligësive të sistemit, zbutja e sfidës nëpërmjet humorit, kamuflimi i saj si rastësi e izoluar, tiparet prej loloje të shokut Zylo, vënia e tij në pozita qesharake…, janë zbulime që e përcjellin letërsinë nga zanafilla e saj.
Gjithnjë sipas akademik A. Aliut, guximin prometean, ndërmarrjen donkishoteske dhe gati të frikshme…, që preku dukuritë më karakteristike të pushtetit dhe diktaturës komuniste të kohës… e dëshmon vetë autori, që, diku në fillim të romanit, shkruan: Nuk ka asgjë më të keqe se ta vesh njeriun në pozita qesharake. E qeshura e çarmatos njeriun. Aristofani me të qeshurat i çarmatosi perënditë”.
Pa dyshim, kjo shpërfaq qëllimin e vërtetë të shkrimtarit të arritur nëpërmjet homorit dhe të qeshurës, e bën katërcipërisht të qartë ç’perëndi deshi të çarmatosë ai dhe e forcon bindjen se, në kulmin e histerisë staliniste, Dritero Agolli shkroi një vepër të guximshme me tipare disidence, të konsideruar prej shumëkujt ndër më rebelet në gjithë kampin socialist.
Shkrimi është shkruar enkas për Portalb.mk. Të drejtat e publikimit i kanë vetëm Portalb.mk dhe autori, sipas marrëveshjes mes tyre.