A duhet ndryshuar statusi i shoqatave humanitare në Maqedoni?
Duke u bazuar në praktikën e deritanishme, shoqatat humanitare në Republikën e Maqedonisë, e sidomos shoqatat humanitare shqiptare janë tejet të diskriminuara në marrjen e privilegjeve të shtetit të cilat si duket janë duke i përfituar vetëm shoqatat humanitare maqedonase.
Po nisim sqarimin me radhë duke shpresuar se në ditët në vijim do të thellohemi tek secila prej pikave që po përmendi.
Për t`u liruar një shoqatë humanitare nga TVSH-ja sipas ligjeve në fuqi, ajo ka tre mënyra para vetes.
Mënyra e parë është se ajo duhet që të aplikoje në ministrinë e drejtësisë vetëm për një projekt të caktuar. Ministria e drejtësisë kërkon mendim dhe pëlqim prej ministrisë së punës dhe politikës sociale. Pas marrjes së atij pëlqimi që shqiptarët thuajse asnjëherë nuk e marrin, Qendrat Sociale në vend përpilojnë listat e përfituesve në vendin e organizatës ku dëshiron që ta kryej aktivitetin.
Te kjo mënyra e parë ngriten shumë pikëpyetje:
- Pse ministria e punës dhe politikës sociale duhet që t`i ketë kompetencat për këtë sferë kur vendimi lëshohet në ministrinë e drejtësisë, a do të thotë kjo gjë se shoqatat humanitare shqiptare duhet që të pengohen në këtë mënyrë duke u përballur gjithmonë me një vendim negativ?
- Pse Qendrat Sociale duhet që të përgatisin listat e përfituesve e jo vet shoqatat humanitare? Nëse një shoqatë humanitare shqiptare ka marr donacion prej shqiptarëve, mërgatës shqiptare, a duhet që për hir të lirimit prej TVSH-së në këtë aktivitet fatin e donacionit ta lë në duar të Qendrës Sociale e cila mund të jetë tejet selektive duke e çuar donacionin vetëm te popullata maqedonase.
- Pse sipas ligjit në fuqi, shoqata duhet që të aplikoje vetëm për një projekt për t`u liruar prej tatimit dhe jo për të gjitha projektet?
Mënyra e ditë e lirimit prej tatimit është aplikimi i shoqatës humanitare deri te Sektori për çështje evropiane, SEPA, por edhe aty ngriten shumë pikëpyetje dhe dilema.
- SEPA pranon aplikimet vetëm për donacionet që vijnë prej Bashkimit Evropian, organizatave shtetërore dhe jo vendeve tjera, pse përjashtohen vendet tjera në aktivitetet humanitare?
- Për t`u liruar prej tatimit duhet vulë dhe xhiro llogari e veçantë për secilin projekt që aplikon, ndërsa kjo vulë dhe xhiro llogari vlen vetëm për njëherë. Pse nuk mund të aplikohet për të gjitha projektet dhe vula e xhiro llogaria të vlejnë për një periudhë më të gjatë kohore, si për shembull: tre vite ose pesë vite?
- Listën e përfituesve te ky aplikim e plotëson Qendra Sociale dhe jo vet shoqata. A nënkupton kjo gjë se Qendra Sociale donacionin mund ta shfrytëzoje edhe për qëllime politike duke i kushtëzuar përfituesit e kësaj ndihme për marrjen e votës?
Mënyra e tretë e lirimit prej tatimit për të gjitha aktivitetet e shoqatës është vendimi i posaçëm i Qeverisë.
Mirëpo një shoqatë humanitare për të arritur deri te një vendim i posaçëm i qeverisë duhet që të përballet me hierarkinë dhe burokracinë e korruptuar të Republikës së Maqedonisë. Që i bie se ky opsion qysh në fillim është vetëm në ëndrrën e të gjitha shoqatave humanitare shqiptare në Maqedoni.
Shkurtimisht po përmendi benificionet që mund të ketë shteti nëse heq TVSH-në pa hile tek të gjitha shoqatat humanitare:
- Shoqatat humanitare do të kanë mundësi mbijetese dhe krijimin e vendeve të reja të punës;
- Do të zhvillohet ekonomia, pasi që do të rritet sasia e donacioneve;
- Shtohet numri i rezervave devizore për shkak të donacioneve të jashtme;
- Ulet nivel i varfërisë;
- Shtohet aktivizmi qytetar;
- Mundësohet zhvillimi dhe edukimi i të rinjve pa pagesë;
- Mund të zhvillohet infrastruktura shëndetësore përmes shërbimeve falas mjekësore;
- Ulen shpenzimet e shtetit për kategoritë sociale, duke e pasur parasysh se këtë gjë në dorë ia lë shoqatave humanitare;
- Përmirësohet imazhi i Republikës së Maqedonisë;
- Mund të zbulohen talente të reja sportive, shkencore e akademike që do t`i shërbenin në të ardhmen vendit.